Több mint értékesítés! Így telik egy nap a sales világában

Legújabb blogcikkünkben Mező Gergővel, az Express One értékesítési kollégájával beszélgettünk arról, hogyan is képzeljük el egy Sales szakember munkáját. Körbejártuk az egyes találkozók megszervezését, a partnerek felkeresését, a piac változását és az alkalmazott szakmai szoftvereket egyaránt. Olvasd el cikkünket, és tudj meg mindent az Express One értékesítési módszereiről!

Hogy néz ki egy átlagos napod?

Minden reggel hatkor kelek, a nap eleje pedig a szokásos reggeli, készülődés, majd indulás. Minden napomat már előtte egy héttel be szoktam tervezni, hogy hány ügyfelet látogatok majd meg, milyen feladataim lesznek. Általában 3-4 találkozót időzítek be egy napra, ez az, amit egészségesnek tartok, mert így minden partnerrel valóban érdemi beszélgetést tudok folytatni. A területeim elég szélesek, Csongrád, Békés, Bács-Kiskun, Jász-Nagykun-Szolnok, Pest megye alsó része és Pest négy kerülete is hozzám tartozik, ezáltal egy nap átlagosan minimum 300 km-t utazom.

Mi a cél a találkozókon? Milyen témákra szoktál összpontosítani?

Az egyik legfontosabb célom az új ügyfelek megszerzése mellett a meglévő partnerek szolgáltatásainak bővítése, főként az Out Of Home (OOH) megoldások irányába. Sok ügyfél nem is tud ezekről az opciókról, ezért a feladatom, hogy tájékoztassam őket, bemutassam ezeknek a megoldásoknak az előnyeit. Átnézem a weboldalukat, a szállítási és értékesítési metódusaikat, és ennek fényében ajánlok személyre szabott megoldásokat. Minél több OOH lehetőséget használ egy cég, annál több vásárlót tud kiszolgálni országszerte, ezt igyekszem minden partneremnek átadni.

Hogy néz ki egy ilyen tárgyalás?

Dél és egy közé szándékosan nem szoktam időpontokat tenni, hogy legyen időm átgondolni az eddigi megbeszéléseket, átnézni az előkészített anyagokat, és felkészülni a következő találkozókra. Egy meglévő partnernél a kapcsolat már közvetlen. Ilyenkor pár perces bemelegítés után áttérünk a célra, és együtt nézzük meg, milyen lehetőségek vannak a csomagok bővítésére. Sokszor lemegyünk a raktárba, ott látom igazán, hogyan működnek a cégnél az egyes folyamatok. Az ügyfél elégedettsége számomra rendkívül fontos, ugyanis ebből is látom, mennyire volt hatékony a munkám.

Mi a különbség, amikor nem egy meglévő, hanem egy új partnert keresel meg?

Egy új partnernél természetesen formálisabban indul minden. Először is próbálok olyan helyet javasolni a beszélgetésre, ahol nincsenek zavaró tényezők, így koncentrált maradhat a tárgyalás. Fontos, hogy ne legyen túl sok résztvevő, három főnél többen már nehezebb fókuszáltan haladni. Az elején szokásosan jönnek a nyitott kérdések, hogy milyen a cégük, hogyan dolgoznak, mik a logisztikai folyamataik, majd később kitérünk a felmerülő problémákra, megoldásokra. Ezek a találkozók általában az ismerkedésről szólnak, árakról sosem beszélünk ott helyben, azok az ajánlatban jelennek meg a későbbiekben.

Hogyan készülsz fel ezekre a tárgyalásokra?

Az elmúlt tíz év értékesítési tapasztalata rengeteget segít. Már tudom, hol találok fontos infókat, hogyan építsek fel egy megbeszélést. Az e-maileket ritkán használom, kevés a visszajelzés, viszont sok webshopnál elérhető a tulajdonos vagy képviselő telefonszáma, így gyakran kezdeményezek "cold call-okat" is. A weboldalukon pedig megnézem, milyen szolgáltatásokat nyújtanak, és így már előre látom, milyen kérdésekkel érdemes készülnöm. A saját cégünknél is aktívan keresem az információkat, minden részlegről van valaki, akivel kapcsolatban állok, így naprakészen látom a működésünket, akár a kárügyekről, akár a futárokról, akár a pénzügyekről legyen szó.

Milyen eszközöket és szoftvereket használtok a napi munkához?

Van egy belső CRM rendszerünk, amiben minden partner státusza követhető, és mellette használjuk az EPOS-t is, ahol az ajánlatok, szerződések futnak, valamint az adminisztráció zajlik, ezen keresztül az összes ügyféladat is elérhető. A sales admin felületet is napi szinten használom, itt látom, hogy az adott cég milyen szállításokat bonyolított le korábban, ez nagyon sokat segít a tárgyalások előkészítésében.

Hogyan fejlődsz a szakmádban? Vannak képzések, tréningek, amelyeken részt veszel?

A legtöbbet a gyakorlat tanít, de emellett rengeteget tanulok autodidakta módon és online. Hallgatok podcastokat, előadásokat, követek Linkedin profilokat, és érdekel a pszichológia is, különösen az érzelmi hatás szerepe az értékesítésben. Úgy gondolom, ezt a szakmát nem lehet egyetlen képzésen megtanulni, mindenki a saját stílusát alakítja ki és a saját retorikája alapján végzi a munkáját. Kell hozzá még egy adag extrovertáltság is, és az, hogy ne félj megszólítani idegeneket.

Mi teszi az Express One értékesítési munkáját egyedivé?

Nálunk fontos a személyiség. A csapat családias, az értékesítés pedig nem sablon szerint történik. Szabad kezet kapunk, és belevihetjük az egyéniségünket a munkánkba. A futárcégek szolgáltatásai sokszor hasonlóak, de az emberi oldal az, ami igazán megkülönböztet bennünket. Ez pedig egy olyan érték, amire büszkék vagyunk.

Hogyan hat a logisztikai piac változása az értékesítői munkára?

Egyelőre az AI nem érinti közvetlenül a munkánkat. Az ügyfelek továbbra is személyes kapcsolatokra vágynak. Egy probléma megoldását nem lehet AI-val megbeszélni, ahhoz ember kell. Természetesen használok mesterséges intelligencián alapuló eszközöket, például levélírásra vagy pszichológiai tanácsokra, de a kapcsolatok építésében még mindig az emberi oldal a döntő.

Webshopot üzemeltetsz? Kérd egyedi árajánlatunkat.

Express One, áru fuvarozás hírlevél
Hírlevél feliratkozás

Nem szeretnék lemaradni a naprakész információkról!

Közösségi oldalainkon még
több érdekes tartalom elérhető!
Folyamatban...