Hogyan optimalizáljátok a kézbesítési útvonalakat a belvárosi forgalmak figyelembe vételével?
Ezt a döntést teljes mértékben a futáraink szaktudására és tapasztalatára bízzuk, ugyanis a belvárosi viszonyokat ők ismerik a legjobban. Ők tudják, mikor és hol érdemes kezdeni, hol a legnagyobb a torlódás, vagy épp hol lehet még reggel könnyebben parkolni. Éppen ezért nálunk az útvonal optimalizálás alapvetően a futárok feladata.
Gondolkodtatok már a központi optimalizáláson?
Informatikailag van rá megoldásunk, amelyik futár szeretné, hogy a rendszer tervezze meg a túráját annak adott ez a lehetőség. Emellett van egy ETA rendszer alapú riportunk, amely napi, heti és havi szinten is mutatja a teljesítést. Ha valamelyik futárunk teljesítése esetlegesen a 90% alá esik, akkor kontrollerként vagy depóvezetőként egyeztetünk vele, megnézzük, mi lehet ennek az oka, lehet az forgalom, beállítási hiba vagy akár időmenedzsment kérdés is.
Milyen megoldások vannak a parkolási nehézségek leküzdésére Budapesten?
Ha találunk egy jó helyet, akkor ott leparkolunk, és igyekszünk onnan minél több csomagot kézbesíteni. Használunk sárga villogót, vannak bejegyzett rakodási területeink, és beszereztünk parkolótárcsákat is, hogy igazolni tudjuk az ott tartózkodást. Az idővel való spórolás kulcsfontosságú, így a legfőbb megoldás, hogy minél kevesebb mozgással és új parkolóhely találással kézbesítsünk minél több csomagot.
Mit tesztek a környezeti terhelés csökkentése érdekében?
A célunk az, hogy csökkentsük a ‘last mile’ szakaszon megtett kilométereket. Ezért próbáljuk növelni a belvárosi raktáraink számát, és használunk alternatív kézbesítési módokat is. Van egy dedikált belvárosi depónk, ahonnan gyalogos, rolleres és biciklis futárok is indulnak. Emellett jelenleg 10 elektromos autót használunk Budapesten, országszerte pedig ez a szám eléri az 30-at.
Milyen szerepet játszanak az ExoPoint-ok (csomagautomaták és átvételi pontok) a belvárosi kézbesítési stratégiában?
A futárok számára óriási előnyt jelent, ha egy helyen 8–12 csomagot tudnak egyszerre kézbesíteni, ez rengeteg időt és energiát spórol egy napi kézbesítés során. Ráadásul a címzettnek is kényelmes ez a megoldás, ugyanis nem kell otthon tartózkodnia, 0–24-ben átveheti a csomagot, ami a belvárosban különösen hatékony.
A pontosság és megbízhatóság hogyan biztosítható ilyen körülmények között?
Ez döntően a futár rutinján múlik. A rendszer ad technikai támogatást, de a sikeres kézbesítéshez mindenképpen szükséges a tapasztalat, helyismeret és figyelem.